Online assessen, werkt dat?
Diederick Bruning
Assessor & Onboardingscoach

Online Assessen, werkt dat?

 

Een aantal maanden geleden kreeg ik een aanvraag voor een assessment met het verzoek of deze in verband met Covid-19 op afstand afgenomen kon worden.

Het zou in het Engels moeten omdat het een Engels-talige kandidaat betrof voor een internationale business development functie. De taal vormt geen probleem, daar hebben we ervaring mee.

Onze assessment-methode is er op gericht om de kandidaat in staat te stellen te laten zien wat hij/zij in huis heeft (zie ook mijn blog haat-liefde). Dit vraagt een “veilige” omgeving zodat ook kwetsbaarheden aan bod komen. Daarnaast zet ik al mijn zintuigen in om een zo goed mogelijk beeld te vormen. Dat begint al bij de kennismaking, “appearance” kan bijvoorbeeld een belangrijke factor zijn bij bepaalde rollen. Vervolgens “zie” ik iemand bewegen in de ruimte en wel/niet het podium pakken, “voel” ik de mate van spanning en “luister” ik naar de inhoud en alles er omheen en tussendoor. 

Krijg ik al die informatie wel verzamelt via een online sessie?

Omdat ik de context van de klant door-en-door ken en we van te voren heel goed hebben overlegd over specifieke aandachtspunten ben ik de uitdaging aangegaan.

 

Nou, missie geslaagd.

Met een aantal intervallen van een half uur voor het voorbereiden van presentaties, een online in te vullen test en wat koffie-momenten zijn we alles bij elkaar zes uur online met elkaar in contact geweest.

Alle informatie die ik nodig had om een voorspelling te doen over het wel/niet slagen van deze kandidaat binnen deze rol heb ik verzameld. Het was heel erg intensief en gek genoeg ook best wel intiem. Als je zo lang met elkaar in contact bent en bij elkaar in de ruimte kijkt via de camera dan schept dat toch echt een band. En die band is nu juist zo belangrijk om tot de kern te kunnen komen.

De kandidaat heeft mij enorm geholpen door heel handig via powerpoint en het delen van zijn scherm e.e.a. te presenteren (dat zegt ook meteen iets over zijn capaciteiten). Daarnaast bleek dat hij erg fit is. Ook niet onbelangrijk wanneer je zo lang via een camera het beste van jezelf wilt laten zien.

 

Online assessen kan dus werken 

Dit zal niet gelden voor iedere kandidaat en iedere rol en gedegen kennis van de organisatie bij de assessor is een “must”. 

Het kijken door een camera geeft misschien zelfs wel een scherper beeld.

 

Onboarding anno Covid-19

Mocht deze kandidaat aangenomen worden dan zal er extra aandacht moeten komen voor de onboardingsperiode.

Professionals die starten in deze bijzondere Corona-tijd krijgen minder mogelijkheden om zich te “hechten” aan de organisatie. Afhankelijk van de organisatie en de soort rol die zij vervullen zullen ze waarschijnlijk minder mogelijkheden krijgen om zich de context eigen  te maken en een goede basis te leggen voor een succesvol vervolg. Dit vraagt om extra aandacht van zowel de professional zelf als van de organisatie. 

Ik ben in alle gevallen een groot voorstander van het actief betrekken van collega’s tijdens iemands onboardingsperiode. In deze tijden snijdt dat mes aan minimaal drie kanten…

1. De nieuwe medewerker wordt actief begeleidt door iemand die de organisatie al goed kent vanuit dezelfde soort rol.

2. De mentor (“helpende” collega) staat stil bij haar/zijn eigen verbondenheid met de organisatie, draagt dit actief uit.

3. De mentor heeft zelf ook weer even extra verbinding met de organisatie.

 

Diederick Bruning

 

Assessor en Onboardingscoach

 

 


 

 ps. Mocht je dingen herkennen uit het bovenstaande (of juist helemaal niet) aarzel dan niet om contact op te nemen. Kennismaken met elkaar levert altijd iets op.

 

Leren kennen en inzetten van de bron

“Advisorz adviseert organisaties bij het optimaal inzetten van professionals en de bijbehorende processen. Dit kunnen wij omdat we ons de context, cultuur,  kaders en processen van onze klanten eigen hebben gemaakt. Wij matchen de kernwaarden van de organisatie met de krachtbron van de professionals.”